Voimannoston psykologia.

Voimannosto on laji, joka vaatii valtavaa määrää fyysistä ja henkistä voimaa. On todellakin totta, että voimannoston psykologia on yhtä merkittävä, ellei jopa tärkeämpi, menestyksen kannalta. Voimannostajat joutuvat kohtaamaan valtavia haasteita, kuten stressiä, paineita, keskittymisen vaikeuksia ja itsehillinnän puutetta.

Keskittyminen on yksi voimannoston psykologian tärkeimmistä osa-alueista. Urheilijan on pystyttävä keskittymään täysin yhteen asiaan, nimittäin nostoon. Kaikenlaiset ulkoiset häiriötekijät on suljettava pois mielestä, jotta urheilija pystyy saavuttamaan parhaan mahdollisen suorituksen. Tutkimukset osoittavat, että urheilijat, jotka ovat erityisen taitavia keskittymään, suoriutuvat paremmin kuin heikommat keskittymiskyvyn omaavat urheilijat (Tod et al., 2011).

Kun nosto alkaa, nostajan täytyy olla täysin keskittynyt siihen, mitä hän on tekemässä. Tämä vaatii taitoa pysäyttää mielen jatkuva ääni ja keskittyä vain yhteen asiaan. Tämä ei kuitenkaan ole aina helppoa, varsinkaan kun nostaja kohtaa valtavan stressin ja paineen kilpailutilanteessa.

Kyky käsitellä stressiä ja paineita on yksi tärkeimmistä voimannoston psykologian osa-alueista. Urheilijan on opittava käsittelemään painetta ja stressiä, jotta hän pystyy saavuttamaan parhaan mahdollisen suorituksen. Tutkimukset ovat osoittaneet, että kyky hallita stressiä voi olla merkittävä tekijä urheilijoiden menestyksessä (Gucciardi et al., 2011).

Lisäksi voimannostajien on oltava erittäin itsevarmoja ja positiivisia. Urheilijoiden on uskottava itseensä ja kykyihinsä, jotta he voivat pystyä saavuttamaan tavoitteensa. Tämä edellyttää positiivista ajattelua, jossa urheilija kuvittelee onnistuvansa nostossa ja uskoo vahvasti siihen. Tutkimukset ovat osoittaneet, että urheilijoiden, jotka ovat erityisen itsevarmoja, on todennäköisempää menestyä kuin epävarmojen urheilijoiden (Vealey et al., 2008).

Voimannoston psykologia on herättänyt kiinnostusta monissa tutkimuksissa. Eräässä tutkimuksessa, joka julkaistiin "Journal of Strength and Conditioning Research" -lehdessä, tutkittiin voimannostajien henkistä kantti ja kykyä käsitellä stressiä. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että voimannostajat olivat keskimäärin stressinkestävämpiä ja hallitsivat paremmin stressiä kuin muut urheilijat. Lisäksi tutkimus osoitti, että voimannostajat käyttävät usein erilaisia henkisiä tekniikoita, kuten meditaatiota ja visualisointia, stressin hallitsemiseksi.

Toisessa tutkimuksessa, joka julkaistiin "Psychology of Sport and Exercise" -lehdessä, tutkittiin voimannostajien ajattelua ja itseluottamusta. Tutkimus osoitti, että voimannostajat käyttävät usein positiivista ajattelua ja ovat vakuuttuneita omasta kyvystään suoriutua nostosta. Lisäksi tutkimus osoitti, että voimannostajat käyttävät usein erilaisia henkisiä tekniikoita, kuten affirmointeja ja visualisointia, lisätäkseen itseluottamustaan.

Nämä tutkimukset osoittavat, että voimannosto vaatii enemmän kuin pelkän fyysisen voiman. Menestyminen vaatii myös henkistä kanttia ja kykyä käsitellä stressiä ja paineita. Voimannostajat käyttävät usein erilaisia henkisiä tekniikoita, kuten meditaatiota ja visualisointia, auttaakseen heitä saavuttamaan parhaan mahdollisen suorituksen.

Voimannostajat ovat käyttäneet erilaisia keinoja auttaakseen itseään saavuttamaan parhaan mahdollisen suorituksen. Yksi tällainen keino on hajusuolan käyttö.

Hajusuola on sekoitus ammoniakkia ja etyylialkoholia. Kun hajusuolaa haistaa, se ärsyttää nenän limakalvoja, mikä lisää hengitysfrekvenssiä ja auttaa nostajaa herättämään itsensä ja valmistautumaan nostoon.

Vaikka hajusuolan käyttöä ei suositella kaikille, monet voimannostajat käyttävät sitä auttamaan itseään saavuttamaan parhaan mahdollisen suorituksen. Eräässä tutkimuksessa, joka julkaistiin "Journal of Strength and Conditioning Research" -lehdessä, tutkittiin hajusuolan vaikutusta voimannoston suorituskykyyn. Tutkimuksen tulokset osoittivat, 

että hajusuola voi olla hyödyllinen lisäravinne voimannostajille, jotka haluavat parantaa suorituskykyään.

Tutkimus, johon viitataan, julkaistiin vuonna 2015 Journal of Strength and Conditioning Research -lehdessä. Tutkimuksessa tutkittiin 12 voimannostajaa, jotka käyttivät hajusuolaa ennen kyykky- ja penkkipunnerrusharjoituksia. Tutkijat mittasivat voimannostajien maksimivoiman ennen hajusuolan käyttöä ja sen jälkeen.

Tulokset osoittivat, että hajusuolan käyttö lisäsi voimannostajien maksimivoimaa molemmissa harjoituksissa. Lisäksi hajusuolan käytön havaittiin parantavan voimannostajien keskittymiskykyä ja valppautta.

Takaisin blogiin