Ashwagandha, luontaista steroidia vai pseudotiedettä

Ashwagandha artikkeli kuva

Mitä on ashwagandha

Ashwagandha eli Indian Ginseng, on yrtti, jota käytetään useaan eri käyttötarkoitukseen. Tutkimukset ovat todenneet sen turvalliseksi ja toimivaksi adaptogeeniksi.

Ashwagandha on siis adaptogeeni, mikä tarkoittaa, että se auttaa kehoa hallitsemaan stressiä, ja sitä on käytetty jo yli 3000 vuotta itämaisessa lääketieteessä stressin lievittämiseen, energiatasojen nostamiseen ja keskittymiskyvyn parantamiseen.

ashwagandha stressin lievennys


Ashwagandhan annostus

Yleisin annostus aikuiselle on ollut n.1000mg / 1g ashwagandhaa päivässä enintään 12 viikon ajan.


Aswagandhan eri lajikkeet

KSM-66 ashwagandhaan käytetään vain kasvin juurta. Kun taas Sensoril Ashwagandhaan käytetään puolestaan sekä lehteä, että juurta.

Sensoril sanotaan olevan parempi yötä vasten kun taas KSM-66 on parempi päiväkäyttöön tehostaen kognitiivista suoritusta.

ashwagandha kasvi luonnossa


Mihin ashwagandhaa käytetään

Ashwagandhaa käytetään länsimaissa lähinnä kuntosali & urheilupiireissä. Tämä on puhuttanut paljon ihmisiä ja sen toimivuus jakaa runsaasti mielipiteitä.

Käyttäjät ovat kertoneet käyttävänsä ashwagandhaa seuraaviin asioihin:

  • Hormonaalisen toiminnan eheyttämiseen
  • Stressitasojen laskuun
  • Unen laadun parantamiseen
  • Ahdistuksen hillitsemiseen

 

Auttaako ashwagandha unettomuuteen & stressiin

National Library of Medicinen tutkimuksessa todettiin, että ashwagandha placeboon verrattuna antoi huikeaa helpotusta koettuihin stressitasoihin. 60 päivän säännöllisen käytön jälkeen, ashwagandha ryhmän koetut stressitasot olivat alle puolet placebo ryhmään verrattuna.

ashwagandha tutkimuksen tulokset



Tutkimuksessa myös todettiin huomattavaa vaikutusta ahdistukseen, unettomuuteen, masentuneisuuteen, sosiaaliseen ahdistukseen & yleiseen hyvinvointiin.

ashwagandha tutkimus tuloksia



Fyysisesti, tutkittujen kortisolitasot olivat kuitenkin vain 21,6% pienemmät kuin placebo koeryhmän.


Nostaako ashwagandha testosteronia

Eräässä tutkimuksessa koeryhmä, joka koostui 50-vuotiaista työssäkäyvistä miehistä, havaittiin 8 viikon aikajaksolla 14,7% nousu testosteronissa placebo ryhmään verrattuna.

Tämä tutkimus myös havaitsi ristiriitaisen väitteen edeltävästi viitattuun tutkimukseen; koeryhmän kortisoli tasoissa ei ollut merkittäviä eroavaisuuksia.

ashwagandha testostrenonin nousu


 

Onko Ashwagandha vaarallista

National Library of Medicinen tutkimukset sanovat, että ashwagandhasta, eikä sen käytön lopettamisesta ole koitunut koehenkilöille haittavaikutuksia tutkimuksien aikana.

Kuitenkin, jos olet allerginen Solanaceae perheen kasveille, sinun ei tulisi käyttää aswhagandhaa.

Käyttö on pääosin todettu turvalliseksi ainakin 3kk aikavälillä. Ashwagandhan pitkäaikaisesta käytöstä ei ole vielä tehty tarpeeksi tutkimuksia.

Yhdessä tutkimuksessa spekuloitiin ashwagandhan olevan maksalle haitallista, mutta sitä ei ole pystytty todistamaan puutteellisen näytön takia.

 

Lopputulos

Ashwagandha voi olla hyvä & turvallinen lisäravinne ihmisille, joiden arjessa on paljon stressiä. Ashwagandha voi myös auttaa masentuneisuuden & ahdistuksen hoidossa sekä testosteronitasojen nostamisessa.
Ashwagandhan pitkäaikaiskäytöstä tai sen annostuksesta ei ole tehty tarpeeksi tutkimuksia.



Opi muista treeniboostereita

Välitöntä voimaa, energiaa ja räjähtävyyttä treeneihisi?
Lue mitä on Hajusuola



Lähteet: 
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10002162/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3573577/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10147008/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6438434/

Takaisin blogiin