Kananmuna urheilijan ravinnossa, loistava proteiinin lähde

kananmuna on loistava lisä urheilijan päivittäisessä ravinnossa

Proteiini on välttämätön ravintoaine, erityisesti urheilijoille, jotka tarvitsevat sitä lihasten kasvuun, palautumiseen ja suorituskyvyn ylläpitämiseen. Kananmuna, on tunnettu sen tarjoamasta laadukkaasta proteiinista, joka muiden ravintoaineiden lisäksi sisältää välttämättömiä aminohappoja. Yksi kananmuna sisältää noin 7 (g) grammaa proteiinia ja noin 70 (kcal) kilokaloria, mikä tekee siitä täydellisen lisän urheilijan ruokavalioon.

Kananmuna on laadukas proteiinin lähde

Kananmunan proteiinit ovat erityisen arvokkaita lihaksille ja elimistö pystyy hyödyntämään ne tehokkaasti. Lisäksi kananmunat ovat edullisia, monipuolisia- ja helppoja valmistaa. Ne voidaan nauttia erilaisten aterioiden lisänä, tai sellaisenaan useissa eri muodoissa, mikä tekee niistä kätevän vaihtoehdon kiireiselle ihmiselle. Mikäli haluat, voit syödä kotimaisia kananmunia myös raakana!

mitä ravintoaineita kananmuna keskimäärin sisältää

Kananmuna ei ole vain proteiinin lähde, vaan se on myös täynnä vitamiineja ja kivennäisaineita, kuten B12-vitamiinia, riboflaviinia (B2-vitamiini) ja fosforia, jotka ovat tärkeitä ihmiskehon yleiselle terveydelle ja hyvinvoinnille. Lisäksi kananmunat sisältävät koliinia, joka parantaa aivojen ja hermoston toimintaa.

Muita laadukkaita proteiininlähteitä

Vaikka kananmuna on erinomainen proteiinin lähde, on tärkeää muistaa, että tasapainoinen ja monipuolinen ruokavalio on kaikkein tärkeintä, etenkin urheilijoille. Muita laadukkaita proteiinin lähteitä ovat esimerkiksi:

  • Vähärasvainen punainen liha
  • Naudan jauheliha
  • Broilerin filee
  • Lohi tai tonnikala
  • Raejuusto tai maitorahka
hanki proteiini laadukkaista proteiininlähteistä

Näitä proteiinin lähteitä yhdistelemällä voit varmistaa, että saat kaikki tarvittavat ravintoaineet tukemaan kehon toimintoja kovassa rasituksessa ja maksimoit lihaskasvusi.

Paljonko tarvitset proteiinia

Urheilijoiden, jotka pyrkivät maksimoimaan suorituskykynsä, kasvattamaan lihasmassaa ja nopeuttamaan palautumistaan, tulisi pyrkiä nauttimaan 1,5–2 grammaa proteiinia per kehon painokiloa kohden päivässä. Esimerkiksi 70 kiloa painavan urheilijan tulisi saada noin 105–140 grammaa proteiinia päivässä, riippuen treenattavasta lajista.

miten paljon kehosi tarvitsee proteiinia per päivä

 

Proteiinin lisäksi lihasten kasvuun ja palautumiseen auttaa kreatiini. Olemme tutustuneet kreatiinin hyötyihin ja vaikutuksiin tarkemmin alla olevassa artikkelissamme.

Kreatiini: Munuaisten tuhoaja vai turvallinen lisäravinne urheilijoille - Hajusuola.fi

Takaisin blogiin